Kuva: Outi Järvelä


Syyskausi numeroina – Sport kiinnostaa laajalla sektorilla


Uuden vuoden alkuun on hyvä vetää yhteen tilastoja sekä lukuja Sportin tavoittavuudesta ja kiinnostavuudesta viime vuodelta. Syyskausi on ollut monella mittarilla mitattuna hyvä. Kävimme lukuja läpi markkinointijohtaja Jonne Kemppaisen kanssa.

Terve Jonne, syyskausi takana kotipelien osalta ja tavoitteiden yläpuolella taidetaan, edetään ainakin yleisökeskiarvon osalta?

- Asetimme yleisökeskiarvotavoitteeksi tälle syyskaudelle 3 224 katsojaa ottelua kohden ja olemme sitä edellä 3 427 katsojan keskiarvollamme. 17 kotiottelussa on käynyt 58 255 ihmistä ympäri maakuntaa ja se kertoo osaltaan myös siitä, että olemme tehneet oikeita asioita ja Sport kiinnostaa koko ajan kattavammin Pohjanmaan alueella.

Myös yritykset ovat löytäneet Sportista hyvän markkinointivälineen.

- Meillä on syyskauden aikana peleissä vieraillut noin 500 yritystä vieraineen ja ravintolapalveluita on käyttänyt yli 5 000 yritysvierasta. Vaasan Sähkö Areena toimivine ravintoratkaisuineen on erinomainen paikka yrityksille tuoda vieraitaan seuraamaan Liigaotteluita hyvissä puitteissa. Meiltä löytyy räätälöidyt paketit niin pienille kuin suurille ryhmille, suurimmissa yritystilaisuuksissa paikalla on ollut yli 300 vierasta.

Onko ottelutapahtumamyynti kasvanut samassa suhteessa, kun yleisömäärä?

- Euromääräinen kasvutavoitteemme oli 27,4 % ja siihen emme ole ihan päästy mutta tässäkin suhteessa olemme pystyneet nostamaan ottelukohtaista myyntiä 14,5 %. Yleinen talosutilanne kyllä vaikuttaa mm. ottelulippujen keskihintaan. Pidetään silti kiinni tavoitteesta ja erilaisilla teemaotteluilla, uusilla palveluilla ja joukkueen peliesityksillä uskotaan, että päästään tavoitteeseen kauden edetessä.

Vahva yhteistyö alueen yritysten kanssa mahdollistaa erilaisia tempauksia.

- Yrityskentän ja kannattajien iso tuki on mahdollistanut muun muassa joukkueemme vahvistamisen kesken kauden. Heidän avullaan joukkueeseen on hankittu muun muassa Teemu Suhonen, Zack Hayes ja Sebastian Wännström. Yhteistyömuotoja on monia, yksi näistä oli ennen joulua Koivulahden Säästöpankin kanssa toteutettu onnistunut alakoulujen ilmaislippukampanja. Pyrimme jatkuvasti luomaan uutta ja nostamaan yritysten Sportiin sijoittamien eurojen näkyvyystuottoa.

Yksi näkyvyyskanavista on sosiaalinen media.

- Sosiaalisen median eri kanavissa Sport on syyskauden aikana tavoittanut yli 8,5 miljoonaa käyttäjää. Tavoittavuus on laajaa, eniten henkilöitä on tavoitettu Vaasan seudulta, Helsingistä, Seinäjoelta ja Tampereelta.”

Uudet yhteistyökumppanuudet ovat tuoneet myös lisätarjontaa myyntikioskeihin areenalla.

- Kyllä, moottoritien päädyn puoleisella käytävän kioskeissa on uusia tuotteita, Muchos Nachos ja Pizzahouse Zapala. Muchos Nachosista on saatavilla nahcolautasia ja Zapalasta puolestaan maukkaat palapizzat. Kannattaa käydä testaamassa!




Höstsäsongen i siffror – Sport intresserar inom många sektorer


I början av det nya året är det bra att sammanfatta statistik och siffror om Sportens räckvidd och intresse från förra året. Höstsäsongen har varit bra mätt med många mått. Vi gick igenom siffrorna med marknadsföringschef Jonne Kemppainen.

Hej Jonne, höstsäsongen är nu bakom oss vad gäller hemmamatcherna, och vi överträffar åtminstone målen när det gäller publikgenomsnittet?

- Vi satte målet för publikgenomsnittet den här höstsäsongen till 3 224 åskådare per match, och vi överträffar det med vårt genomsnitt på 3 427 åskådare. Under 17 hemmamatcher har 58 255 personer besökt oss runt om i regionen, och det indikerar också att vi har gjort rätt saker och att Sport blir allt mer intressant i hela Österbotten.

Företagen har också hittat Sport som en bra marknadsföringskanal.

- Under höstsäsongen har cirka 500 företag och deras gäster besökt våra matcher, och över 5 000 företagsgäster har använt våra restaurangtjänster. Vasa Elektriska Arena med sina fungerande restauranglösningar är en utmärkt plats för företag att bjuda sina gäster på ligahockey i moderna utrymmen. Vi har skräddarsydda paket både för små och stora grupper, och vid de största företagsevenemangen har vi haft över 300 gäster.

Har matchförsäljningen ökat i samma proportion som publiksnittet?

- Vårt tillväxtmål mätt i euron var 27,4 % och vi har inte riktigt nått det, men vi har även uppnått en ökning av matchförsäljningen på 14,5 %. Den ekonomiska situationen har en inverkan bl.a. på det genomsnittliga biljettpriset. Men vi håller fast vid vårt mål och med hjälp av olika temamatcher, nya tjänster och lagets prestation på isen tror vi att vi kommer att nå målet under resten av säsongen.

Det starka samarbetet med företag i området möjliggör olika evenemang.

- Stödet från näringslivet och supportrarna har möjliggjort förstärkningen av vårt lag mitt i säsongen. Med deras hjälp har vi till laget bland annat köpt spelare som Teemu Suhonen, Zack Hayes och Sebastian Wännström. Det finns många samarbetsformer, och en av dem var den lyckade kampanjen med gratisbiljetter till lågstadieelever som genomfördes med Kvevlax Sparbank till jullovet. Vi strävar ständigt efter att skapa något nytt och öka synligheten för de euron som företagen investerar i Sport.

En av synlighetskanalerna är sociala medier.

- På olika plattformar inom sociala medier har Sport under höstsäsongen nått över 8,5 miljoner användare. Räckvidden är omfattande, och flest personer har nåtts i Vasaregionen, Helsingfors, Seinäjoki och Tammerfors.

Nya samarbetspartners har också ökat utbudet i kioskerna på arenan.

- Ja, i korridoren mot motorvägen har vi två nya kiosker, Muchos Nachos och Pizzahouse Zapala. Hos Muchos Nachos kan du få nachotallrikar, och från Zapala finns läckra bitpizzor. Det är värt att testa!