06.06.2017 12:00
Jääkiekko sekä Liiga-joukkueet herättävät yleisesti paljon tunteita sekä mielenkiintoa Suomessa. Halusimme tutkia omaa brändiämme, ja tutkimuksesta tulikin ilmi, että urheilun lisäksi meillä on erittäin vahva asema tällä alueella myös mediana.
Jääkiekosta kiinnostuneita yli 18-vuotiaassa väestössä n. 2,22 miljoonaa suomalaista.
Urheilulajien keskiarvosta poiketen jääkiekko koetaan erityisesti perinteisenä, menestyvänä, viihdyttävänä ja merkityksellisenä lajina.
Teetimme tutkimuksen Sportin vaikuttavuudesta koko Suomessa yhdessä Sponsor Insight Oy:n kanssa. Alla muutamia esimerkkejä tutkimuksesta.
Noin 10% suomalaisista nimeää Sportin kysyttäessä mitä tulee mieleen Vaasasta (noin 440 000 suomalaista). Aktiivisista toimijoista Sport on tutkimuksen mukaan Vaasan tunnetuin brändi.Esimerkkejä miten eri toimijat yhdistetään Vaasaan (spontaani menetelmä):Vaasan Sport 10.0%, Tropiclandia 3.8%, VPS 2.8%, Vaasan kaupunginteatteri 1.3%, Wasaline 0.7%, ABB 0.7%, Vaasan yliopisto 0.6%, Wärtsilä 0.5%.
Sport on vaasalaisista kohteista kaikkein tunnistetuin. Jopa 1,75 milj. suomalaista yhdistää Sportin Vaasaan.Esimerkkejä miten eri toimijat yhdistetään Vaasaan (autettu menetelmä):Vaasan Sport 40.0%, Vaasan yliopisto 35.0%, Vaasan kaupunginteatteri 33.0%, Wasaline 32.0%, Tropiclandia 32.0%, VPS 18.0% Wärtsilä 16.0%, ABB 13.0%.
Tunnettavuuden lisäksi tutkittiin myös, millä tavalla tutkimukseen osallistuneet suhtautuvat Sportiin. Esimerkiksi Pohjanmaan alueella yli 40% piti Sportin imagoa myönteisenä, noin 55% suhtautuu neutraalisti ja noin 5% näkivät Sportin imagon kielteisenä.
– Vahva tunnettavuus ja myönteinen imago ovat tärkeät asiat meidän yhteistyökumppaneille sekä koko Vaasan seudulle. Pyrimme jatkamaan hyvää työtä ja vahvistamaan näitä asioita entisestään, sanoo Hockey-Team Vaasan Sport Oy:n toimitusjohtaja Tomas Kurtén.
Sportilla on sosiaalisen median eri kanavissa seuraajia yli 40 000. Suurin osa seuraajistamme koostuu Facebook sekä Instagram -kanavistamme. Vuositasolla tavoitamme kanavien kautta yli 20 miljoonaa kumulatiivista kontaktia, sekä kotisivuillamme on n. miljoona istuntoa vuodessa.
Seuraajamäärät 06/2017
Esimerkkejä muista vaasalaisista toimijoista (Facebook-seuraajat)
Kiinnostus Sportia kohtaan mediana on kasvanut hurjasti.
– Olemme tehneet alkavalle kaudelle merkittäviä yhteistyösopimuksia monen toimijan kanssa koskien sosiaalista mediaa sekä verkkonäkyvyyttä. Luottavaisin mielin lähdemme ensi kauteen, ja päätavoite on tottakai edelleen tarjota pohjanmaalaisille ihmisille ikimuistosia hetkiä jääkiekon parissa, ja samalla tarjota kumppaneillemme hyvän alustan heidän yritystoiminnan edistämiseensä, kertoo Tomas Kurtén.