Tiedote 11.2.2023: Vaasan Sport keventää palkkakustannuksiaan loppukaudeksi

Vaasan Sport on päättänyt myydä ja vuokrata joitakin pelaajiaan loppukauden ajaksi. Siirtoraja menee umpeen keskiviikkona 15.2.2023 klo 23.59.

- Pudotuspeleistä ulos jääminen toisena kautena peräkkäin on sekä erittäin harmillista, että kallista. Näillä säästötoimenpiteillä saamme paikattua ainakin osan puuttuvista ottelutuotoistamme. Liiga on ollut tänä kautena historiallisen kovatasoinen, ja vaikka joukkue on pelannut hetkittäin erittäin hyvää kiekkoa, se ei ole riittänyt, sanoo Vaasan Sportin toimitusjohtaja Tomas Kurtén.

Vaasan Sport julkaisi joulukuussa 2022 uuden kehitysstrategian vuosille 2023–2028. Strategian keskiössä on oma pelaajakehitys ja sitä kautta menestyminen. Strategia tulee vaikuttamaan urheilutoimintaan jo kaudella 2023–2024 uuden urheilujohtajan alaisuudessa. Urheilujohtaja on palkattu ja henkilö julkaistaan lähitulevaisuudessa.

- Uusi strategia tulee vaatimaan investointeja ja tästä syystä lähitulevaisuuden ratkaisut tehdään talous edellä. Ilman riittäviä resursseja strategiatyö ei lähde liikkeelle toivotulla tavalla, toteaa Vaasan Sportin hallituksen puheenjohtaja Heikki Hiltunen.

- Urheilullinen tulos harmittaa ja vaikuttaa myös seuran talouuteen. Tämän lisäksi koronavuodet iskivät Vaasan Sportin liiketoimintaan erittäin huonoon aikaan. Uuden areenan piti olla uuden alku, mutta koronasta alkoikin rajoitusten aika - saimme kaikki investointikustannukset syliimme, mutta uuden areenan uutisarvo ja tulovirrat jäivät tulematta. Olemme kipuilleet tämän kanssa, ja nyt uskon, että osakeanti ja yllä mainitut säästötoimenpiteet tasapainottavat tilanteen ja antavat meille mahdollisuuden panostaa tulevaan, jatkaa Hiltunen.

- Tämän hetken pettymyksestä huolimatta uskomme, että joukkue pystyy loppukauden otteluissakin tarjoamaan kiinnostavia kiekkohetkiä, koska kärkipelaajista luopuminen avaa paikkoja muun muassa meidän nuorille pelaajillemme, ja antaa heille myös arvokasta liigakokemusta, lopettaa Hiltunen.

Pressmeddelande 11.2.2023: Vasa Sport drar ner på lönekostnaderna för resten av säsongen

Vasa Sport har beslutat sälja och hyra en del spelare för resten av säsongen. Transferfönstret stängs onsdagen d. 15.2.2023 kl. 23.59.

- Att inte nå slutspelet för andra året i rad är både trist och dyrt. Med dessa sparåtgärder får vi täppt till åtminstone en del av borfallet i matchintäkterna. Ligan har i år hållit en mycket hög klass och fast laget stundvis har spelat en ypperlig hockey räckte det inte helt till, säger Vasa Sports VD Tomas Kurtén.

Vasa Sport offentliggjorde i december 2022 en ny utvecklingsstrategi för åren 2023–2028. I strategins centrum ligger klubbens spelarutveckling och på sikt en ökad framgång. Strategin kommer att ha en inverkan på den sportsliga verksamheten redan säsongen 2023–2024 under ledning av den nya sportchefen. Den nya sportchefen har anställts och personen presenteras inom en när framtid.

- Den nya strategin kommer att kräva investeringar och pga. detta görs de nu beslutade åtgärderna ur ett ekonomiskt perspektiv. Tillräckliga ekonomiska resurser ger oss en möjlighet att genomföra strategin planenligt, säger Vasa Sports styrelseordförande Heikki Hiltunen.
​​​​​​​
- Det sportsliga resultatet förargar och påverkar också på klubbens ekonomi. I tillägg slog coronaåren till på en mycket olycklig tidpunkt för Vasa Sport. Den nya arenan skulle vara en början på något nytt, men pga. coronan startade restriktionernas tid – vi hamnade på all investeringskostnader, men den nya arenas nyhetsvärde och intäktsflöden realiserades inte. Vi har haft det knepigt pga. detta, men jag tror att aktieemissionen och de nämnda sparåtgärderna balanserar situationen och ger oss möjlighet att investera i framtiden, fortsätter Hiltunen.

- Trots besvikelsen här och nu tror vi att laget kan bjuda på spännande hockeystunder under resten av grundserien. De ändringarna som sker i laget öppnar också plats åt bl.a. våra yngre spelare och ger dem värdefull erfarenhet av ligahockeyn, avslutar Hiltunen.